2014. szeptember 10., szerda

Paszulyos zakuszka

Itt a zakuszka készítésének ideje! A kitűnő örmény zöldségkrémet sokan szeretik, mi pedig a Gyergyói-medence legjobb zakuszkareceptjeit kínáljuk mostantól kezdve sorozatban néhány napig az olvasóinknak. Most kell elkészíteni, hiszen minden hozzávaló most a legolcsóbb.

Elkészítési idő: 2 óra. Ezzel a recepttel nyert első díjat a gyergyócsomafalvi Madarász Zsuzsánna a 2012. novemberében Gyergyószentmiklóson szervezett Zakuszkapartin, klasszikus zakuszka kategóriában. Zakuszkájának különlegességét az adja, hogy szabad tűzön, bográcsban készül. 

5 kg paradicsompaprika, 1 kg bab, 7 dl olaj, 1 kg hagyma, 2 kg paradicsom, só, bors, babérlevél. 

1. A zöldségféléket megmossuk, megpucoljuk, a hagymát a paradicsompaprikával ledaráljuk; a babot sós vízben előfőzzük, felét ledaráljuk. A paradicsomot meghámozzuk, és szintén ledaráljuk. 
2. A ledarált hagymát és paprikát az olajon megdinszteljük, majd amikor kezd feljönni az olaj a tetejére, hozzáadjuk a darált paradicsomot is, és tovább dinszteljük. 
3. Amikor ismét kezd feljönni az olaj a tetejére, hozzáadjuk a babot is, ízlés szerint fűszerezzük sóval, borssal, babérlevéllel, és addig főzzük, amíg az olaj feljön a tetejére. 
4. A kifőtt zakuszkát tisztára mosott üvegekbe rakjuk, ledugaszoljuk, és száraz dunsztban hagyjuk kihűlni.

Jó tudni!
* A zakuszka készítésének fortélyairól a linken lévő bejegyzésben találnak hasznos tudnivalókat!

Jó munkát majd jó étvágyat!

50 megjegyzés:

Boros Valéria írta...

Ez a recept alapján csináltam tavaly, első év amikor készült, fantasztikusan finom, hálásan köszönöm... ez maga a csoda az idén dupla fog készülni..puszillak Boros Vali

Alíz írta...

Örülök, hogy ízlett és tetszett! :) Egyébként ez valóban díjnyertes recept, egy ügyes szomszédfalusi asszonyka készíti, átadom neki is az elismerést. :)

Unknown írta...

Sziasztok! A bab milyen legyen? Frissen fejtett?
Köszönöm :)

Alíz írta...

Legjobb a frissen fejtett, de ha az nincs, akkor szárazbabbal is lehet készíteni. :)

Unknown írta...

Mi lehet az oka annak, hogy nekem a babos zakuszka folyton megromlik, még tartósító szerrel is. A padlizsánosnak viszont semmi baja.

Alíz írta...

Az ilyesmi akkor fordul elő, ha a bab nincs előzetesen puhára főve. Magyarán, ha bab csak annyira főtt meg mielőtt a többi zöldséghez adnánk, hogy még ropog a fogunk között, akkor jó eséllyel megromolhat a zakuszka.

Magdi Fekete írta...

Szép jó estét mindenkinek.En holnap szeretném elkészíteni,ezt az étel alapot.Szerintetek a sárgarépa rontaná az ízeket.Es darált húsból készítenek pecsenyet,majd puresitenem.Tudom ,így már nagyon eltér,az eredeti recepttol,de most valahogy ezt szeretném.Bar, most olvastam egy hozzászólást,hogy a babos zakuszka,mindig elromlik neki.Hat, így most, kicsit kedvem szegte.Mert azért elég munka igényes.Paprikat is,kapiat sikerult vásárolni.Most ,így olyan rossz érzés.Kerlek, írjatok valami biztatott....

Alíz írta...

A sárgarépa nem ront az ízén, húst viszont nem tennék bele semmi szín alatt. Ha olvasta azt a bejegyzést, ahol valaki jelezte, hogy neki mindig elromlik a babos zakuszkája, miért nem olvasta el a válaszomat is rá? Ha neki elromlott, az nem azt jelenti, hogy Önnek is el fog romlani. Természetesen, ehhez be kell tartania a receptet, s húst ne tennie bele - no, akkor nem fog elromlani. :)

Magdi Fekete írta...

Kedves Aliz.En minden hozzászólást elolvasok.En is úgy gondoltam,a babot( alaposan) megfozom,mert nekem is csak száraz
babom van.Hust ,esetleg veszélyes, bele készíteni.Meg alapos dunsztolas esetén is (.Villany sütőben,magas hőfokon? )Nagyon szeretjük a húsos onteteket.Azert gondoltam erre.Vagy azt inkább ,fozes előtt,frissen készítsen el? Nekünk ez ,tésztás alap lenne,télen.Nagyon szépen köszönöm,a gyors választ.

Alíz írta...

Ha mindenképp húsos alapnak akarja tésztás ételek mellé, akkor a húst utólag tegye bele. Magyarán, fogyasztás előtt pirítsa vagy párolja meg a darált húst, ahogy írta, majd rotyogtassa össze mennyiségtől függően 1-2 üveg babos zakuszkával. Tartok tőle, hogy bármennyit dunsztolná is húsosan a zakuszkát, megromlana - én semmikképp nem kockáztatnék. :)

Unknown írta...

Én 2 éve készítem ennek a receptnek az alapján,nincs az a mennyiség ami elég lenne tavaszig!Száraz babbal készítem,amit előre sós vízben megfőzök,s csak a felét darálom le,a másik felét mielőtt leveszem a zakkuszkát a tűzről keverem belé s még vagy 5 percig összefőzöm.Tartósítónak én aszpirint használok és soha nem romlik meg,még penészt sem csinál a tetején! Egyébként Köszönöm a receptet!

Alíz írta...

Nagyon örülök, hogy bevált és ennyire ízlik a családnak. :)

Magdi Fekete írta...

Ajaj,csak most olvastam,kedves Aliz a válaszát.En elkészítettem a zakuszkat.Hussal.Annyira elfoglaltam magam,el is felejtettem,hogy kérdeztem.😭 De olyan finom lett,de olyan,huuu.Ha elromlik akkor sírok.Mindent puresitettem.Hatha így siker lesz...Azért köszönöm a valaszt...🤧

Alíz írta...

Örülök, hogy jó lett és remélem elfogy mielőtt kezdene romlani. :)

Magdi Fekete írta...

Mindent köszönök szépen...Főleg a segítőkészséget..🌷..Szép jó éjt kívánok.

Teréz írta...

Befőzópor vagy szalicil kell bele?

Alíz írta...

Szalicil semmiképp nem kell bele, befőzőport lehet tenni bele, de jól ledugaszolva megáll anélkül is, ha az olaj feljött a tetejére. Csak arra kell figyelni, hogy felbontás után mielőbb el kell fogyasztani, mert felbontva már nem áll. :)

Rose Marie írta...

Pont így készítem én is mar vagy 25 éve! tartósítószert nem teszek, semmi fajtat, de nedves dunsztban meg főzöm jó 20 percet. Azután jól betakarva hagyom amíg kihűl.

Unknown írta...

Én mindig teszek bele kb 1 kg murkot(sárga répa), mert vitaminosabb és egy kevés cukrot kb 2 ek-al.

Anita írta...

Mar harmadik éve keszitem e recept szerint. Nagyon finom! Most is epp varakoznak a zöldségek a ledaralasra. En sutoben keszitem mivel az az edeny amelyikbe belefer ez a mennyiseg csak a sutoben fer el. A tavaly kette kellett osszam, fele fott a kalyhan a masik fele a sutoben, az utobbi valamiert sokkal finomabb lett. En sosem teszek bele tartosito szert de eddig meg nem romlott el igaz sokaig nem is allt mert tel elott mindig elfogyott :)) na de az iden dupla adag keszul :) koszonom a receptet! Isteni!

Unknown írta...

nekem is meg romlot pedig en nem tetem bele hust lehet keves szalicilt tetem vagy nem ertem mi lehetet a baj😒😒

Unknown írta...

Paradicsom helyet jo-e a hazilag főzött paradicsom le

Unknown írta...

Unknown írta...

Az aszpirin jó ötlet, sosem próbáltam.
Szalicilt szoktam tenni bele, nem túl sokat....csak a biztonság kedvéért.
Egy adaghoz mennyi aszpirint kell hozzáadni ?
Köszi !
Amúgy nekem még soha nem romlott meg.
Szeretem kidunsztolni, mert biztosabb és krémesedik .... évek tapasztalata 😊

Unknown írta...

1 kg masszához,1 szem aszpirint számolok. Összetörve 2 kanál segitségével,mielőtt leveszem a tűzről keverem belé.Mindent így teszek el,legyen az lekvár vagy kompót ,eddig soha semmi nem romlott el,pedig panellakásba lakok ahol nincs hideg kamarám.

Kinga írta...

Sütiben hogy készítés a zakuszkát?

Alíz írta...

Különféle sós süteményekhez lehet használni zakuszkát, pl. kitűnő alap lehet a pizzához és ehhez nem kell semmilyen különleges készítési mód. Vagyis lehet használni nyugodtan azt a zakuszkát, amit kenyérre kenve tízóraiként fogyasztunk. :)

Kinuminu írta...

Jó napot kívánok!

Szeretném megkérdezni, hogy felbontás után egy héttel fogyasztható-e a zakuszka, ha hűtőben tároltam?

Köszönöm a válaszát!

Alíz írta...

Elvileg fogyaszthatónak kell lennie, mert nem romolhat meg hűtőben tárolva egy hét alatt. DE a biztonság kedvéért, azt javaslom, hogy szagolja meg, esetleg a kiskanál hegyén minimális mennyiségű zakuszkát ízleljen meg, és ha sem rossz szagát(pl. túlzottan savanyú, ecetes szagú), sem rossz ízét (szintén túlzottan savanyú íz) nem érzi, akkor nyugodtan el lehet fogyasztani. :)

Kinuminu írta...

Köszönöm szépen a gyors válaszát!
További szép napot! 😊

lacoar írta...

Padlizsán nélkül nem is zakuszka!

Alíz írta...

Ön szerint lehet, hogy nem, de nagyon sokak szerint attól, mert nincs benne padlizsán, még mindig zakuszka. Tudja, hogy van: kinek a pap, kinek a papné!

Unknown írta...

Evek ota keszitek babos zakuszkat,a receptet lehet varialni,mindenki a sajat izlese szerint,de en ,hogy ne romoljon meg 3x dundxtolom vizes dunsztban ,fovestol szamitva 15 percik,ez kb 3 nap,mert mindig hagyom kihulni.Igy biztos nem romlik el

Unknown írta...

Az idén szeretnék először zakuszkat készíteni a családnak, e szerint a recept szerint. Érdeklődöm, hogy mirelit fejtett babbal lehet-e eltenni,mert az idei babtermes nálunk szinte nulla volt! Előre is köszönöm válaszát!!

Alíz írta...

Lehet használni mirelit fejtett babot is.

Unknown írta...

Dobozos babbal is elkeszíthető?

Alíz írta...

Nem tudom, sosem próbáltam.

Unknown írta...

Szép napot kívánok mindenkinek, mivel először fogok készíteni nem vagyok tisztában mindenben . Valaki tudna segíteni hogy a vinettát mikor rakhatom bele ha azzal szeretném készíteni? Köszönöm szépen előre. 😊

Unknown írta...

Valamint tudom nem ide tartozik, de tudna valaki ajánlani egy jó csalamádé receptet? Hálám.

Alíz írta...

A Befőzések címszó alatt keressen rá a Padlizsános zakuszkára, ott pontosan leírtuk, mikor kell beletenni a vinettát. Padlizsán = Vinetta. Vagy ha eszerint a recept szerint akarja készíteni, akkor a bab/paszuly helyett tegyen vinettát, de ebben az esetben legalább 2-3 kg-mot.

Alíz írta...

Szintén a Befőzések címszó alatt kell keresni a Csípős csalamádét, illetve a Forrázott káposztasavanyúságot.

Unknown írta...

Nagyon szépen köszönöm a segítséget.

Unknown írta...

Hány üveggel lesz ebből az adagból?

Alíz írta...

Ez az üveg nagyságától is függ, de negyedes üveggel számolva kb. 25-30.

Unknown írta...

Culori Helvetica en mezet teszek bele

Alíz írta...

Lehet tenni bele mézet is, de szerintem teljesen fölösleges. :) Ha finom érett paradicsompaprika és paradicsom kerül bele, akkor sem méz sem cukor nem kell bele. :)

Névtelen írta...

Üdv.
A kérdésem az lenne, ugyan ebbe a zakuszkàba lehet tenni padlizsànt? Ha igen, mikor? A végén?

Alíz írta...

Van az oldalon padlizsános zakuszka-recept is, csak rá kell keresni. De ha kifejezetten ebbe akar padlizsánt tenni, akkor azt is lehet. Ebben az esetben viszont a bab mennyiségét le kell csökkenteni fél kilóra, így mehet bele 2 kg padlizsán. Ha teljesen lecseréli a babot, akkor a bab összmennyisége helyet lehet tenni 4-5 kg padlizsánt, természetesen, parázson vagy grillrácson sütöttet, amit pucolás után fakéssel aprított fel.

Névtelen írta...

Ha szàrazbabbal,akkor azt
előre kell megfőzni?

Alíz írta...

Igen, a száraz babot előre meg kell főzni.